با توجه به حاکمیت فضای مجازی بر زندگی انسان ها به ویژه در جوانان و دانشجویان و ضرورت برنامه ریزی برای حضور مفید و موثر و استفاده از ظرفیت عظیم فضای مجازی؛ باشگاه رسانه و فضای مجازی دانشگاه پیام نور به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ صحیح استفاده از رسانه مجازی در دانشگاه، دانش افزایی و اشاعه نگاه تخصصی تر به مباحث سواد رسانه، تولید محصوالت چند رسانه ای و جریان سازی در فضای دانشگاه و جامعه تشکیل می گردد.
تعریف:
کانون فرهنگی رسانه و فضای مجازی که از این پس باشگاه رسانه و فضای مجازی نامیده می شود؛ جمعی است متشکل از دانشجویان دانشگاه پیام نور که مطابق با اساسنامه و در چارچوب آیین نامه کانون های فرهنگی هنری دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، با تأیید شورای فرهنگی اجتماعی استان ها و نظارت اداره هنر، رسانه و فضای مجازی در سازمان مرکزی فعالیت می کند.
اهداف:
باشگاه رسانه و فضای مجازی به جهت خدمت به دانشجویان و براساس ماهیت و رسالت دانشگاه پیام نور تأسیس شده و اهداف زیر را دنبال می کند: 1 .با توجه به شعار کاربردی دانشگاه پیام نور؛ تحقق شعار فرهنگ برای همه همه جا همه وقت
2 .ایجاد بستر مناسب جهت شناسایی استعدادها و توانمند سازی دانشجویان در زمینه رسانه و فضای مجازی به منظور بهره مندی از توانایی ایشان در تولید محتوای رسانه ای و انتشار آن در فضای مجازی
3 .تولید و انتشار محتوای فاخر فرهنگی اجتماعی
4 .تقویت میزان مشارکت و همکاری دانشجویان در اجرای فعالیت های فرهنگی دانشگاه در فضای مجازی و افزایش مهارت های ارتباطی و تخصصی آنها در تشکیلات باشگاه
5 .بستر سازی جهت موج آفرینی، جریان سازی، آرمان خواهی و مطالبه گری دانشگاه های نسل پنجم دانشگاه انسان ساز و تمدن ساز جهت تحقق تمدن نوین اسلامی
6 .شبکه سازی در فضای مجازی
7 .برگزاری کارگاه ها و دوره های سواد رسانه ای،گویندگی،تولید محتوا و ... جهت توانمندسازی و تربیت نیروهای جریان ساز
هیأت موسس:
حداقل سه نفر از دانشجویان علاقه مند به فعالیت های رسانه ای در فضای مجازی، به عنوان هیأت موسس در راستای اهداف باشگاه تقاضای خود با اساسنامه پیشنهادی جهت تأیید تشکیل باشگاه رسانه و فضای مجازی به شورای فرهنگی استان ارائه می نمایند.
تبصره1 :اعضای هیأت موسس نامزدهای شورای مرکزی باشگاه می باشند.
عضو باشگاه:
هر یک از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه محل فعالیت باشگاه می توانند به عضویت در آن درآیند و درچارچوب اساسنامه به فعالیت بپردازند.
تبصره2 : با توجه به ماهیت باشگاه رسانه و فضای مجازی اعضای این باشگاه دانشجویان و فارغ التحصیلان توانمند و یا علاقه مند به تولید محتوای رسانه ای یا فعال در فضای مجازی هستند